Nye bilder fra vår gatefotograf, Tonje Sivertsen. Når et bilde forteller en historie og gir deg en opplevelse

Publisert

Tekst/foto: Tonje Siversen

Denne uka har jeg valgt ut noen bilder hvor lys og skygge spiller en sentral rolle. Lyset, og da særlig kontrasten mellom lys og skygge, er ofte det viktigste når det gjelder å skape atmosfære, mystikk og spenning i et gatebilde, og når jeg følger lyset på fototurene mine, så faller gjerne de andre elementene i bildet faller på plass av seg selv. Som de aller fleste gatefotografer, bruker jeg kun tilgjengelige lyskilder, og tilfører ikke bildet ekstra lys ved hjelp av blitser eller LED-lamper, så den eneste måten jeg kan påvirke lyssettingen i bildet er gjennom min egen plassering, og til en viss grad gjennom kamerainnstillingene jeg velger. Jeg liker spenningselementet i at jeg er prisgitt et lys som forandrer seg fra øyeblikk til øyeblikk, noe som gjør timingen helt avgjørende. 

Grønland, Oslo, 14. september 2020

Dette bildet tok jeg en sen ettermiddag på vei gjennom Olafiagangen på Grønland i Oslo. Den skarpe høstsolen presset seg ned mellom de grå og stygge betongkonstruksjonene, og i noen få sekunder lyste sola opp de blå plastposene til tre menn som gikk foran meg, og skapte en fascinerende kontrast mellom mennenes mørke silhuetter og de gjennomsiktige blå posen

Ved det nye Nasjonalmuseet, Oslo, 22. juli 2021

Foto: Tonje Sivertsen
Foto: Tonje Sivertsen

Som med all annen ny arkitektur som har poppet opp i Oslo de siste årene, har det nye Nasjonalmuseet skapt en ny tumleplass for urbane fotografer på jakt etter lys og skygge. Dette bildet, som er mer skygge enn det er lys, tok jeg da jeg passerte det nyoppførte bygget på vei hjem fra jobben en ettermiddag sist sommer. Skyggene fra det den ruvende kolossen dannet en geometrisk komposisjon av rette linjer, og ved å bevisst undereksponere kameraet, ble kontrasten mellom lys og skygge enda mer markant. Da var det bare å vente på at mannen i bildet skulle spasere inn i motivet akkurat der jeg ville ha ham, på linjen som går gjennom bildet og som markerer den skarpe overgangen mellom lys og skygge.

København 18. september 2021

Som gatefotograf kan det av og til være gøy å snylte på andre fotografer, som da jeg var på en fototur i København tidligere i høst, og kom over en bryllupsfotografering. Som gatefotograf kan jeg stå usett på utsiden av den egentlige fotoshooten, og jeg trenger ikke å forholde meg de vanlige «reglene» for portrettfotografering. Det som i et et tradisjonelt bryllupsfoto ville vært helt uhørt, både komposisjonsmessig og lysmessig, føltes helt riktig for formålet med mitt bilde. Det er denne lekne friheten som tiltaler meg med gatefoto. 

Foto: Tonje Sivertsen
Foto: Tonje Sivertsen

Barcode, Oslo, 12. november 2019

Dette bildet tok jeg en slapsete novemberkveld jeg hang rundt i Barcode-strøket på jakt etter motiver. Jeg er svak for den dunkle og mystiske film noir-stilen, som kjennetegnes ved sine lysskye karakterer i svakt opplyste urbane miljøer og med skarp kontrast mellom lys og skygge. Den aldrende kvinnen som hastet forbi på høye hæler i spotlyset fra en enslig gatelykt, ga meg assosiasjoner til en falmet diva fra en film noir film, og fikk meg til å fantasere om hva eller hvem hun var på vei vekk fra, eller på vei til, i natten.

Solli, Oslo, 12. november 2021

Nesten framme ved jobben fredag morgen i forrige uke, så jeg en kraftig lyssstripe på enden av en bygning. Jeg valgte å følge lyset, og da jeg kom frem til lysstripen på bygningen, så jeg at hele Cort Adelers gate lå badet i et vakkert gyllent morgenlys

Foto: Tonje Sivertsen
Foto: Tonje Sivertsen
Powered by Labrador CMS