IKKE HELT SOM ALLE ANDRE

Elbil

Vinterrekkevidde-skepsisen er stor blant elbileiere. Kapasitet halveres

Del artikkelen:
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Hele fire av ti elbileiere opplever at elbilens batteri kun har halv kapasitet om vinteren. – NAF mener det må komme på plass en bransjestandard for hvordan norske forbrukere får oppgitt realistisk rekkevidde og ladehastighet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I år går elbilsalget så det suser. Det har rullet ut nær 300 nye elbiler på veiene hver dag i 2021, og mange skal nå inn i sin første vinter med elbil. De kan få seg en overraskelse. 

– Vi nærmer oss tiden der gradestokken kryper under null og den første vinteren for ferske elbilister. De vil oppleve rekkeviddetap de kanskje ikke fikk vite om da de kjøpte bilen. Informasjonen som gis er for mangelfull, mener Sødal.  

At rekkevidden på elbiler blir kortere om vinteren er velkjent. NAFs målinger har vist at elbiler mister fra fire til 30 prosent rekkevidde om vinteren, med store variasjoner mellom ulike bilmodeller.  

Totalt mener to av tre at elbilens batteri får halv kapasitet om vinteren, med noe høyere andel for de som eier dieselbiler og hybrider.  

– At elbiler mister så mye som halvparten av rekkevidden om vinteren er som hovedregel feil, sier Sødal. – Det kan stemme i ekstra kalde vintertemperaturer, men de årlige elbiltestene NAF gjennomfører viser at i vanlige vintertemperaturer er det ikke en så dramatisk reduksjon. Mange som ikke har elbil selv overdriver nok frykten for tap av rekkevidde, sier han.  

Sødal mener at folk i alle tilfeller må være bevisst på at man kommer kortere nå som temperaturen synker.  

– En grei tommelfingerregel er å ta høyde for at du mister 25 prosent av rekkevidden på bilen, sier han. – Det er også viktig å følge med på hvordan bilen oppfører seg og lære seg hvordan den er om vinteren under ulike temperaturforhold, sier han.  

Han mener opplysningene som kjøperne får i bilbutikken om rekkevidden er for mangelfulle.  

– For elbilkjøperne er det mye “opptil” og “inntil” når de leser om rekkevidden på bilen de vurderer å kjøpe. Hvor langt bilene går om vinteren, får de rett og slett ikke vite. Vi i NAF etterlyser derfor en bransjestandard for hva bilselgerne skal informere elbilkjøperne om. Blant annet må bilselgerne fortelle om rekkeviddetap om vinteren, avslutter Nils Sødal. 

Tabeller

Elbilens batteri har bare halv kapasitet om vinteren – Er du enig eller uenig i følgende påstander. Fordelt på kjønn: 

TOTAL 

Mann 

Kvinne 

Enig 

63 %

59 %

67 %

Uenig 

37 %

41 %

33 %

TOTAL 

100 %

100 %

100 %

Elbilens batteri har bare halv kapasitet om vinteren – Er du enig eller uenig i følgende påstander. Fordelt på bileierskap:

Diesel

Bensin 

Elbil 

Hydrogen 

Ikke-ladbar hybrid (uten stikkontakt) 

Ladbar hybrid (med stikkontakt) 

Har ikke bil 

Enig

71%

70%

38%

74%

76%

67%

52%

Uenig

29%

30%

62%

27%

25%

33%

48%

TOTAL

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%Vinterrekkevidde-skepsisen er stor