Kilowatt-time er det nye litersmålet. Det rettferdige er å betale for hvor mye strøm du får på batteriet, ikke hvor lenge du står og lader bilen. (Foto: NAF)
Kilowatt-time er det nye litersmålet. Det rettferdige er å betale for hvor mye strøm du får på batteriet, ikke hvor lenge du står og lader bilen. (Foto: NAF)

NAF ber lade-selskapene rydde opp i prisene på hurtiglading. Vanskelige å forstå

Publisert

Tre av fire elbilister synes prisene på hurtiglading er vanskelige å forstå. NAF går i en pressemelding hardt ut.

- I det du kobler til hurtigladeren aner du ikke hva prisen blir. Dette må bli enklere for forbrukerne, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I en stor undersøkelse blant elbilister utført av Norstat for NAF, svarer hele 67 prosent at de finner det problematisk å sammenlikne priser for hurtiglading. Medlemsorganisasjonen ber nå bransjen rydde opp i det som er en jungel av ulike prismodeller.

Betaler ikke for hvor mye strøm de får

- Prisinformasjonen må bli bedre, i tillegg mener vi at det må bli slutt på minutt-pris. Det er håpløst å måtte betale for hvor lenge du står og lader fremfor hvor mye strøm du faktisk får på batteriet. Kilowatt-timer er det nye litersmålet, sier Sødal.

På noen ladestasjoner møter forbrukerne minuttpris, noen tar en pris som er en kombinasjon av minutter ladet og kilowatt-timer, mens andre operatører har innført ren kWt-pris. De ulike prismodellene gjør at det er vanskelig for kunden å sammenlikne priser direkte. I tillegg er prisene en godt bevart hemmelighet når du kommer til ladestasjonen. Du må høyst sannsynlig inn i operatørens app for å finne hva ladingen koster.

- Elbiler lader forskjellig. Ikke alle kan ta imot like mye strøm per minutt. Det er også forskjell på hvor mye strøm du får på begynnelsen av en lading og hvor mye som overføres når batteriet begynner å fylles opp. Det er for mye å sette seg inn for oss forbrukere, og bransjen har mye å gå på for å gjøre dette enklere, mener Sødal.

En av to strever med betaling for lading

I tillegg til en jungel av priser, må elbilistene som oftest forholde seg til en rekke apper og ulike betalingsmetoder. Hele 47 prosent av elbilistene har problemer med å bruke alle appene og betale for lading. Ofte kan prisene variere voldsomt alt ettersom du starter ladingen med SMS, app eller brikke.

- De fleste elbilister må registrere seg på en rekke ulike tjenester for å å kunne lade på langtur. Det er tungvint, men heldigvis noe du må gjøre en gang. I hvert fall frem til kortet du har lagt inn går ut på dato, sier Sødal. -Fremtiden må bli enklere både for betaling og prisoversikt, mener NAF-rådgiveren.

Verdens største elbiltest

NAF skal 26. og 27. januar gjennomføre verdens største elbiltest på vinterføre. Over 30 splitter nye elbiler skal testes opp mot produsentenes lovnader. Her skal både bilenes rekkevidde og egenskaper under lading testes ut. Årets vintertest er den tredje i rekken.

- Vi tester elbiler i alle prisklasser og med ulike egenskaper. Hvordan bilene lader er viktig informasjon til forbruker, og noe også bilbransjen bør bli bedre til å informere om, avslutter Nils Sødal.

Tabeller

Undersøkelsen er utført av Norstat på vegne av NAF, i perioden desember 2021-januar 2022. Totalt har 1504 personer besvart spørsmålene, av disse 707 elbilister. Spørsmålene i utdraget er stilt elbilstene, N=707 

Tabell 1: Vanskelig å sammenligne pris på lading - Hvor enig eller uenig er du i at følgende utgjør et problem når du hurtiglader elbilen?

Helt enig

39 %

Delvis enig

28 %

Nøytral

23 %

Delvis uenig

6 %

Helt uenig

5 %

Tabell 2: Installere apper og betaling for lading - Hvor enig eller uenig er du i at følgende utgjør et problem når du hurtiglader elbilen?

Helt enig

17 %

Delvis enig

30 %

Nøytral

25 %

Delvis uenig

15 %

Helt uenig

12 %

Powered by Labrador CMS