MG4 Electric
MG4 Electric

Ny elektrisk kompaktbil fra MG: MG4 Electric

Publisert Sist oppdatert

De elektriske billigbilene fra MG har slått an i Norge. Nå kommer de med MG 4 Electric, en liten kompakt sak med vakre linjer. Og det beste av alt er rekkevidden: opp mot 45 mil.

MG utvider modellinjen med en kompaktbil, MG4 Electric. Den bygges på en ny plattform utviklet av moderselskapet SAIC Motor og blir tilgjengelig med batteripakker på 51 eller 64 kWt. Rekkevidden skal være fra 35 til 45 mil.

MG4 Electric er 429 centimeter lang, og batteripakken skal være kompakt og 11 centimeter høy.

Bilen vil etter hvert komme i flere versjoner, blant annet med firehjulstrekk. Ved introduksjonen har MG4 Electric bakhjulstrekk. Den europeiske lanseringen skal være i fjerde kvartal 2022.

Største arbeidsgiver i regionen

Teslas fabrikk Giga Berlin er den største arbeidsgiveren i hele Berlin-regionen, melder Insideevs. Fabrikken åpnet i mars og har per i dag 5000 ansatte. Det er ventet at antall ansatte blir 12.000 når fabrikken har kommet opp i maksimal kapasitet.

Nå lages det rundt 1000 biler på Giga Berlin i uka, noe som er ventet å vokse til 3000 senere i år. Målet er 9600 i uka i løpet av et par år. Foreløpig er det kun Model Y som lages i Berlin, senere skal trolig også Model 3 også skal lages der.

Stoler ikke på andre bilister

En stor del av de norske bilistene er skeptiske til andre de møter på veien, viser en undersøkelse gjort av Frende forsikring.

Mest skepsis er det i Innlandet.

– Der sier hele 60 prosent at de ikke er trygge på ferdighetene til andre på veien, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge, i en pressemelding.

Mest tiltro til andre har folk i Nordland. Der er 7 av 10 trygge på andre på veien. I Oslo er også tiltroen høy.

– Det overrasker meg. Der er bare 30 prosent utrygge. Jeg hadde trodd det var mer skepsis i Oslo som har mer trafikk, mer stress og flere potensielle trafikkfarer over et mindre område enn andre deler av landet, sier Ytre-Hauge.

Gjennomsnittet for Norge er at rundt halvparten ikke stoler på medtrafikantene.

– Jeg håper ikke det står så ille til med førerevnene våre eller at så mange kjører rundt og skuler på andre på veiene, sier Ytre-Hauge.

Powered by Labrador CMS