IKKE HELT SOM ALLE ANDRE

Hvordan kommer en av de mest ikoniske SUVéne til å se ut i 2022? I kveld er lanseringen av den nye Range Rover. Følg e-tv klokken 21.30.
Hvordan kommer en av de mest ikoniske SUVéne til å se ut i 2022? I kveld er lanseringen av den nye Range Rover. Følg e-tv klokken 21.30.

Ny Range Rover ble lansert i kveld (video)

Del artikkelen:
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Den aller første Range Roveren kom i 1970 og hadde permanent firehjulstrekk. Tre generasjoner av Range Rover har blitt produsert fra 1970 og frem til i dag. Nå kommer den fjerde versjonen – og e-tv skal i kveld vise lanseringen direkte av denne ikoniske bilen når dern avdukes for en hel verden i kveld klokken 21.30.

Egentlig begynte man å tenke en lukus-suv på Rover-fabrikken allerede i 1956, men etter flere forsøk ble dette prosjektet stoppet etter noen år. Det ble laget noen prototyper tidlig på 60-tallet men de ble aldri satt i masseproduksjon.

Da den første Range Roveren ble lansert i 1970, ble den en umiddelbart en suksess. Rover hadde problemer med å produsere nok biler de par første årene, og bruktprisen lå over nyprisen fra forhandler. Nyprisen i Storbritannia på den tiden var cirka 1700 pund, omtrent det dobbelte av en firedørs familiebil. Tilnavnet «Classic» kom først etter at neste generasjon var i produksjon.

Range Rover Classic

I likhet med de andre Rover-modellene var Range Rover avansert for sin tid, med skivebremser på alle fire hjul, skruefjærer (også feilaktig kalt spiralfjærer), permanent firehjulstrekk, sperre på senterdifferensialen g V8 bensinmotoren av aluminium som allerede var blitt plassert i Rover P6. Konstruksjonen var tradisjonell, med bærende ramme og stive aksler. Mye av karosseriet var i aluminium.

I 1973 ble de opprinnelige setene av plast byttet ut med stoffkledde. Dashbordet og interiøret ellers var nesten uforandret før 1984, da nytt interiør ble lansert. Dette holdt seg fram til 1994, da den såkalte «soft dash» ble lansert. Denne brukte blant annet senterkonsollen til Discovery og knapper og brytere fra Austin Montego og Maestro.

Range Rover P38a

I 1994 så kom neste generasjon, helt omarbeidet fra den forrige. Ny motorer ble levert, en 2,5 liter BMWturbodiesel og Rovers V8 bensinmotor. Toppmodellen HSE hadde 4,6 liter kapasitet, mens de andre måtte greie seg med fire liter. Automatgirkassen som ble tilbudt på bensinmodellene var en enhet fra ZF, kjent fra Classic, men nå med elektronisk styring. Den nye modellen var mer luksuriøs, med forbedret luftfjæring,blokkeringsfrie bremser, antispinn og et nytt karosseri og ramme.

Den foreløpig siste generasjonen av Range Rover er enda mer luksuriøs, med BMW M62 V8 bensinmotor eller 6-sylindret dieselmotor. Motorvalget kommer av at BMW eide Land Rover i utviklingsperioden. Denne modellen har delvis selvbærende karosseri, mer avansert luftfjæring og enda mer luksus.

Fra modellåret 2006 så vil motorene være basert på en Jaguar-motor.

I Norge i 2005 leveres utgavene SE, HSE og Vogue.

Motorspesifikasjoner er på det norske markedet i 2005 er enten dieselmotor kalt Td6 på 3,0 liter med 130 kW(177hk) eller V8 bensinmotor på 4,4 liter med 210 kW (286 hk).

Hva vil kvelden vise oss da den aller siste land Rover Range Rover blir lansert for verden? For mange er dette en statusbil – som er dyr, men populær. Det er også en kult bil – og mange Range Rover-fans sverger til de eldre modellene. Siden bilen så verden for første gang, har den hatt formidable terrengegenskaper. Samtidig har den vært en luksuriøs og deilig bil å kjøre langs landeveien. 

Eieren av Motorpool i Norge, Nils Kjetil Tronrud, er spent før lanseringen.

-Vi gleder oss til å se den nye utgaven av dette ikonet, sier Tronrud til e-tv.no.

Streamen begynner på e-tv fra kl 21.30 i kveld og vil være lagret på e-play etter det slik at den kan sees når du vil.