DEnne vekker oppsikt: Hongqu ESH9 er
DEnne vekker oppsikt: Hongqu ESH9 er

Se hvordan årets bilsnakkis produseres

Fra produksjonslinjen til Hongqi ESH9 i Kina

Publisert

Dette er Norges bilsnakkis i 2022. Kinesiske Honqi ESH9 imponerer i luksus og kjørekomfort. Så er det også den bilen som alle rikingene i Kina velger når de skal vise seg frem. I Norge selges den fra 629.000 kroner og til 810.000,- for den dyreste modellen. Rekkevidde opp til 460 km med 551hk på alle fire.

HONGQI (uttales: «hång-chi») er et bilmerke fra bilprodusenten FAW. HONGQI har laget eksklusive luksusbiler helt siden 1958. Siden da har HONGQI vokst fra å produsere et fåtall biler på spesialbestilling, til å produsere biler for hele det kinesiske markedet. HONGQIs ambisjon er nå å bli Kinas ledende produsent av premium biler.

Samfunnsansvar (CSR)

En koordinert og bærekraftig utvikling av samfunn, miljø, forretningsdrift og økonomi står sentralt, og konseptet for bærekraftig utvikling er integrert i konsernledelsen og forretningsdriften. FAW og HONGQI jobber kontinuerlig og målrettet med CSR, og rapporten om status for CSR-arbeidet kan lastes ned her.

HONGQI i Norge

I 2020 tok HONGQI steget inn i Norge, og tilgjengeliggjør nå unike premiumbiler for det norske markedet i samarbeid med HBI Norge AS. HBI Norge AS er et selskap i Motor Gruppen, med røtter tilbake til 1909. Motor Gruppen er en av Norges ledende privateide bilimportører, og eier og driver også bilforhandlere og verksteder gjennom kjeden Motor Forum.

Vekker oppsikt

Bilene vekker oppsikt. med den største betteripakka på 99kw går det unna på 4,9 sekunder fra 0-100. Bilen er ekstremt luksuriøs men den er tung: 2,7 tonn merkes i svingene - og selv om akselerasjonen er heftig med sine 551hk, krenger det i svingene.

At den ligner på Rolls Royce, er ikke så rart. Den er tegnet av den tidligere RR-designeren, Giles Taylor. Han er tidligere kjent for Rolls-Royce Cullinan and Phantom designet. Ikke noe rart at vi drar på smilebåndet og nikker anerkjennende når vi ser den kinesiske bilens front.

Bilen ser ikke så stor ut på bilder, men i virkeligheten er det stor. Syv seter med god plass til alle, gjør den unik. Og med de bakerste fem setene nedslått, blir varerommet som en medium varebil.

SS

Powered by Labrador CMS