Døgnrekorden i nedbør satt i 1940 på denne dagen

Publisert

1940: Den norske døgnrekorden for nedbør ble satt i Indre Matre i Kvinnherad. I løpet av 24 timer ble det målt 229,6 millimeter regn på stedet, men mangelfullt måleutstyr gir grunn til å anta at den reelle nedbørsmengden var enda større. «Regnmålaren var full kl. 08,» noterte den lokale nedbørsobservatøren. «Kor mykje som hev runne yver, er ikkje godt å segja.» Rekorden ble satt under en ualminnelig våt periode i Hordaland. Regnværet hadde satt inn 24. november, og i løpet av de neste fem døgnene falt det nesten en halv meter vann over Indre Matre. Som en slags vassen trøst satte stedet norsk rekord for både ett, to, tre, fire og fem døgns nedbørsmengder. Ekstremværet over Vestlandet 26. november 1940 førte blant annet til at skinnegangen til Bergensbanen ble brutt på ti forskjellige steder. 

1942: Det tyske transportskipet «Donau» forlot utstikker 1 ved Amerikalinjens kai i Oslo. Om bord i skipet var 532 norske jøder, som var arrestert og overlevert til tyskerne for deportasjon. 302 av de deporterte var menn, 188 kvinner og 42 barn. Skipet gikk til Stettin i det nåværende Polen, før fangene ble fraktet videre med tog til utryddelsesleiren Auschwitz Birkenau. Bare ni menn fra denne transporten skulle overleve 2. verdenskrig. Samme dag ble ytterligere 26 norske jøder sendt til Auschwitz med skipet «Monte Rosa». Av de totalt 767 norske jødene som ble deportert fra til tyske utryddelsesleirer, overlevde 30. «Donau» ble senket av sabotører i januar 1945. Vraket ble liggende og ruste ved Skiphelle sør for Drøbak fram til 1952, da det ble slept til Hamburg og hogd opp.

1999: 16 mennesker mistet livet da hurtigbåten «Sleipner» grunnstøtte og sank ved Ryvarden fyr nord for Haugesund. Båten var på vei fra Stavanger til Bergen med 76 passasjerer og et mannskap på ni da ulykken skjedde. Wikipedia oppgir at «Sleipner» traff skjæret Store Bloksen klokken 19.08, men sank først nærmere tretti minutter senere, da skroget gled ned igjen av skjæret. 69 mennesker ble reddet opp av havet i live, under en aksjon som ble vanskeliggjort av manglende passasjerlister og dårlig vær på havaristedet. En undersøkelseskommisjon slo senere fast at årsaken til ulykken hadde vært feilnavigasjon. Kommisjonen påpekte også en rekke mangler ved skipets sikkerhetsutstyr og -rutiner. Først et år etter forliset ble den siste av de omkomne funnet. 

Powered by Labrador CMS