
Bilene blir større. Ikke parkeringsplassene
Sånt blir det bråk av
Vi hører stadig om tvistesaker rundt parkeringsplasser, særlig i boligkomplekser. Felles for tvistesakene er ofte at parkeringsplassene er for små og bilene for store.
– Våre anvisninger blir ofte vist til i tvistesaker. Det er bakgrunnen for at vi nå skal revidere anvisingen om parkeringsplasser og garasjeanlegg, sier seniorrådgiver Anders Kirkhus i SINTEF.
Som en del av forarbeidet har han kartlagt størrelse og svingradius på bilene som selges i dag. For bilene våre tar stadig mer parkeringsplass.
Gamle mål – nye biler
Statens vegvesen legger såkalte «dimensjonerende kjøretøy» til grunn for sine dimensjoneringsnormer. Denne kategorien er en «boks» som de aller fleste biler i den aktuelle kategorien skal passe inn i. Det er altså ikke en gjennomsnittsstørrelse, men en «dette-må-det-være-plass-til»-størrelse.
Problemet er at bilstørrelsene som ligger til grunn for «Dimensjonerende personbil» er basert på gamle mål som ikke stemmer overens med dagens biler: Dette gjelder både ytre dimensjoner, men også fordi dagens biler har en annen fordeling av «overheng» foran og bak. I praksis betyr det at moderne biler trenger større plass når de svinger med maksimalt rattutslag.
– Kunnskapen om størrelsen og svingradiusen til biler som selges i dag, gir grunnlag for å endre anvisningene for parkeringsplasser, sier Kirkhus.
Trenger mer plass
Hittil har standarden «dimensjonerende bil» vært 1,8 m bred og «dimensjonerende svingdiameter» (ytre overheng) 12,0 m.
– Ut fra statistikken mener vi det må være riktig å nå sette bredden på dimensjonerende personbil til 1,9 m. Bredde med speil mener vi må settes til 2,1 m og dimensjonerende svingdiameter til 13,0 m, sier Kirkhus.
Når SINTEF skal revidere Byggforskseriens anvisning «Parkeringsplasser og garasjeanlegg» (312.130), er målet å:
- angi mer detaljert hva som er nødvendig plass for bil og manøvrering
- angi mer detaljert hva som er nødvendig plass for å komme inn og ut av bilen, samt gå forbi bilen
- ha et bedre dokumentert underlag for våre anbefalinger