Nå har norske ladesalskaper begynt å regne prisen i kwt.
Nå har norske ladesalskaper begynt å regne prisen i kwt.

El-bil? Nå kan du endelig sammenligne ladeprisene

Publisert Sist oppdatert

Nå kan du endelig sammenligne ladeprisene etter at de fleste ladeselskaper har gått over til priser pr kilowatt-time. Det gjør alt så mye enklere for bilistene.

– Kilowattime er den nye literen. Nå er det faktisk mulig for elbilister å få oversikt, før var det klin umulig, sier Christina Bu i Norsk elbilforening.

Hun sikter til tidligere, nokså forvirrende prismodeller, der elbilistene noen steder har betalt per minutt og andre steder per kilowattime - eller en kombinasjon av disse.

Norsk elbilforening har lenge bedt ladeselskapene innføre kilowatt-timeprising. Bu er fornøyd med at de siste ladeselskapene endret prismodellene sine før årets sommerferie, som for 65 prosent av elbilistene også blir en elbilferie.

Noen tar et påslag etter en viss tid for å redusere sjansen for kø på ladestasjonen.

– Det er greit. God ladeskikk er uansett å stoppe ladingen når du har nådd 80 prosent, som er grensen ett av ladeselskapene legger opp til, før de tar et lite påslag, sier Bu.

Christina Bu i Norsk El-bil fortening.
Christina Bu i Norsk El-bil fortening.

Billigst å lade elbilen lengst nord

Prisoversikten viser at ladeselskapet Ishavskraft, som har ladere i Troms og Finnmark, er billigst. Her betaler elbilister 4,25 kroner per kilowattimer for hurtiglading og 4,75 kroner per kilowattimer for lynlading.

– Dyrest er Ionity, og de er ganske mye dyrere enn resten av selskapene, sier Bu.

Her må du ut med 8,40 øre for én kilowattime når du lynlader. Ionity er eid av flere bilmerker, som kan gi en mer gunstig rabattavtale på ladingen. Denne oversikten viser drop-in prisene som gjelder for alle.

Tesla har ikke faste drop-in priser. De fleste stedene i Norge har de åpnet opp for andre bilmerker, og prisene varierer fra sted til sted.

Det er viktig å huske på at ved å tegne kundeavtale hos en ladetilbyder, er det en del å spare, som for eksempel i Ladeklubben til Elbilforeningen.

Lading og betaling må bli enklere

Og selv om prismodellene har blitt bedre, ønsker Bu at ladeselskapene gjør hele opplevelsen av å lade, mye enklere.

Et godt eksempel finnes i Tyskland. På Ladeparken Sortimo Innovation Park, er det bare å plugge til bilen for å lade – da starter den umiddelbart å lade sakte. Så går du inn på stasjonen, forteller hvor du lader og de starter ladingen for deg, med rett ladehastighet for bilen din.

Og du kan selvsagt betale med kort, og ladeparken er universelt utformet.

– Dette må være alle elbilisters lademekka! I Norge er det flere av ladeselskapene som ikke en gang vil være med på å få til lading på tvers, med roaming sånn som i Ladeklubben. Mer, Eviny, Cirkle K og resten av ladeselskapene i Norge – vi kan jo ikke være dårligere! Hva venter dere på, utfordrer Christina Bu.

Bakgrunn:

Hva er forskjellen på hurtiglading og lynlading?

Forskjellen på hurtig-, og lynlading er hvor raskt du kan lade bilen din.

Hurtigladere leverer fra 50 kilowatt og lynladere fra 150 kilowatt.

Men skal du ha nytte av raske ladere, må du vite at bilen din faktisk kan ta imot så mye strøm, hvis ikke kaster du bare bort penger.

Det kan du finne ut i Elbilvelgeren , eller i bilens instruksjonsbok.

På elbil.no finner du alltid den oppdaterte prisoversikten

Powered by Labrador CMS