NY LØSNING: Marius Hayler, NIOs sjef i Norge, Gunn Cecilie Ringdal (H), ordfører i Lier og Espen Byrjall, teknisk sjef i NIO, under åpningen av NIO sførste batteribyttestasjon
NY LØSNING: Marius Hayler, NIOs sjef i Norge, Gunn Cecilie Ringdal (H), ordfører i Lier og Espen Byrjall, teknisk sjef i NIO, under åpningen av NIO sførste batteribyttestasjon

Ikke lade, kun bytte batteri

Publisert

Du lader ikke bilen. Du bytter bare batteri. Norges første batteribyttestasjon er en realitet - i Lier ved Drammen.

En nykommer på det norske bilmarkedet prøver noe som kan gjøre lading med ledning overflødig.

– Dette er starten på en helt ny teknologi, i Norge og i Europa, sa Marius Hayler, sjef for NIO i Norge, da han nylig åpnet merkets første batteribyttestasjon ved Lier.

Den kinesiske elbilprodusenten NIO ønsker å tilby mer enn bare lading. På den nye stasjonen byttes hele batteripakken i en operasjon som tar rundt fem minutter, med andre ord langt raskere enn det tar å lade opp et batteri.

– Dette løser flere bekymringer for kundene. Man slipper ladekø, vi kan ta service på batteriet som byttes inn hvis det trengs, og batteriene vil hele tiden være med på den teknologiske utviklingen.

KOMMER FLERE

NIO etablerte seg her til lands i fjor og begynte så smått å selge biler utover høsten. Ved årsskiftet var det registrert 200 eksemplarer av NIO ES8 i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Ifølge Hayler er over 90 prosent av bilene solgt med batterileieopsjonen, kalt «battery as a service», som betyr at man betaler for batteriene per måned. Kundene må ha denne løsningen for kunne benytte stasjonen.

For å få utført et batteribytte plotter man inn byttet i bilens system. Når man er 200 meter unna stasjonen, får man beskjed om det er ledig eller hvilket nummer man er i køen. Så parkerer man rett utenfor batteristasjonen, og bilen kjører selv inn i garasjen.

Her vil man etter hvert også kunne velge batteristørrelse – 75, 100 eller 150 kWt. Det største batteriet kommer først neste år, mens prisen for de to andre er henholdsvis 1399 og 1999 kroner per måned.

– Dette er bare begynnelsen, sa Hayler under åpningen, og la til at de planlegger å bygge ut 20 slike stasjoner i år.

Stasjonene skal lokaliseres slik Tesla har gjort med sine superladere, altså langs hovedveiene utenfor byene.

Powered by Labrador CMS