NIO ES8, foto Lasse Olsrud Evensen
NIO ES8, foto Lasse Olsrud Evensen

NIO ES8 - en deilig kineser som gir mye for pengene

SJEKK VIDEO OG TEKST: e-testen av el-SUVér. Her er den første.

Publisert Sist oppdatert

Kinesiske NIO ES8. 543 hk, stor som en amerikaner. Rask. Luksuriøs. Halvparten av prisen til en Tesla X. Og en bedre bil. Kan man ønske mer?

Utgangspunktet for oss i «e-testen» er biler i Tesla X-klassen. Store, tunge SUVer med trekk på alle fire. Tesla X har vi kjørt tidligere og er ikke med i testen men er altså vårt utgangspunkt.

Først ut er kineseren NIO ES8. Vi kan allerede fortelle at dette er en nydelig bil på alle måter. Og den første bilen i verden som kan bytte batteri «on the road». Akkurat det har vi ikke testet, men vi har kjørt 3000 km med bilen. Det er reinspikka kjøreglede.

Med 4wd og klar for vinter og fjelltur. Foto: Lasse Olsrud Evensen
Med 4wd og klar for vinter og fjelltur. Foto: Lasse Olsrud Evensen

GODT INNTRYKK

Når man setter seg inn i denne bilen, lyser det god plass og skinn over alt. Seter, dashbord, ratt samt instrumentering gir et ekslusivt førsteinntrykk. En beige skinnkombinasjon med svart gir det mest luksuriøse inntrykket. Men svart og svart er heller ikke å forakte. At det er kupelys som ikke bare gir lys til alle instrumenter og betjeninger men også gir kupeen en varm og god atmosfære som dekorlys, er noe vi liker godt. Ikke at det er noe nytt, men på NIO kan man skifte mellom ti forskjellige farger.

MINNER OM TESLA

Selve instrumenteringen minner sterkt om Tesla. Tesla har en større skjerm, men jeg føler dog at interiøret i NIOén gir meg en bedre følelse av funksjonalitet. Det er lett å gire med en spak som sitter på midtkonsolen. Herfra er det kort avstand til alle andre funksjoner som betjenes i en kombinasjon av trykk-knapper og trykkskjerm. Mange funksjoner styres også fra rattet blant annet autopilot og cruise-control. I tillegg styres lydanlegget som låter formidabelt deilig for en lydentusiast. Her er det trøkk i massevis.

Nydelige seter. Foto: Lasse Olsrud Evensen
Nydelige seter. Foto: Lasse Olsrud Evensen

SETENE

Setene er formidable. På passasjer-setet foran kan setet slås ut med en integrert fotskammel. Deilig dersom passasjeren vil slappe av litt under langtur. Setene er veldig behagelige og forsetene kan justeres på nær sagt alle måter. Hvis du spør Nino pent, kan du til og med få ryggmassasje. Nino ja: det er en morsom sak.

Nomi kan du snakke med. Foto: Lasse Olsrud Evensen
Nomi kan du snakke med. Foto: Lasse Olsrud Evensen

Nomi

Nomi den lille sjarmøren som sitter foran på dashbordet og som kan snakke. Store kulerunde øyne som ser på deg hvis du ikke har fokus på veien eller hvis du skulle duppe av ved rattet med en klar henvisning til at du må holde øynene på veien. Veldig kjekt faktisk. Og ikke minst særdeles morsomt for den yngre garden hvis du har tenkt deg på familietur.

Enkle betjeninger for drive, reverse og park. Foto: Lasse Olsrud Evensen
Enkle betjeninger for drive, reverse og park. Foto: Lasse Olsrud Evensen

GODT SKRUDD SAMMEN

Forøvrig virker bilen veldig godt skrudd sammen. Mens det altfor ofte blir knirking fra en Tesla X, har vår demobil, gått 18.000 km, ikke en eneste ulyd. Samtidig er den behagelig støysvak. Kun vindsuset er å høre under fart. Og farten, ja den kan bli rimelig frisk dersom du går fra Comfort til Sport på den digitale skjermen og du får en akselerasjon fra 0-100 på 4,7 sekunder. Jeg innbiller meg at bilen er raskest fra 50-100. Da blir du trykket tilbake i setet slik at du merker farten. Kult. På de andre innstillingene er selvfølgelig ikke akselerasjonen på samme nivå, men så bruker man ikke på langt nær så mye strøm heller.

STRØM OG LAGRING

Bilen oppgis å ha en rekkevidde på 50 mil. Som sagt: avhengig av kjørestil. Vi har ligget på en gjennomsnitt på 22 kwt på blandet kjøring. I motbakke øker strømforbruket betydelig. Imidlertid har vi kjørt med en liten henger med vekt på 7-800 kg. Jeg trodde faktisk at strømforbruket skulle ha vært betydelig større med vekt på hengerfestet. Du kan imidlertid fint kjøre på campingtur med en mindre campingvogn eller dra hestehenger med et par middelse store hester. NIO ES8 kan dra hengere opp til 1500 kg.

SEKS ELLER SJUSETER

Det er god plass i NIO ES8 enten du velger seks eller sjuseter. Foto: Lasse Olsrud Evensen
Det er god plass i NIO ES8 enten du velger seks eller sjuseter. Foto: Lasse Olsrud Evensen

Denne bilen leveres enten som sju eller seks seter. Vi kjørte seks-seteren og det betyr at dersom du velger å bruke alle seks seter, er det lite med bagasjerom. Slår du ned de to bakerste setene er det kjempestor plass med et bagasjerom som tar hele 1900m3.

Utvendig ser bilen lekker med samtidig ikke prangende. Fra siden er den som en hvilken som helst SUV og ikke så spesiell som Tesla X. Fronten derimot, er gedigen og bærer preg av at det er en stor bil. Etter kun å ha sett bilen på bilder, ble vi positivt overrasket over størrelsen da vi hentet den. Bilen er stor med over fem meters lengde.

OVERKOMMELIG PRIS OG BILER PÅ LAGER

Prisen er overkommelig. For i overkant av 650.000 får du en fullspekket bil med alt utstyr. Prisene går, som dere sikkert vet, opp etter nyttår på el-biler over 500.000. Men det beste av alt: det er biler på lager. Der betyr at du kan spare mye penger ved å handle nå i høst.

Det eneste vi ikke har forsøkt er å bytte batteri. I umiddelbar nærhet til Oslo er det nå noen bytte-stasjoner for denne bilen som er den eneste i sitt slag i verden med batteribytte. Dette er foreløpig ikke et salgsargument for andre enn de som bor i nærheten av en byttestasjon. Til det er systmeet for dårlig utbygd. Men at det er et kjekt system, er ingen tvil. Det tar nemlig i overkant av times tid å lade til fullt batteri på en ekstern ladestasjon. Skal du lade hjemme, byr NIO på hjemmelader i prisen. Det er stas. Husk å bruke en elektriker til å montere.

God oversikt fra rattet med betjening av funksjoner rett på hånda. Foto: Lasse Olsrud Evensen2
God oversikt fra rattet med betjening av funksjoner rett på hånda. Foto: Lasse Olsrud Evensen2

IKKE ET PROBLEM

Etter å ha kjørt bilen i tre uker, har vi ikke støtt på et eneste problem. Bilen fungerer utmerket. Og det bør den gjøre fordi vi lurer litt på service og reparasjoner på disse bilene. NIO kan kun kjøpes på nettet. Det er ikke en egen importør til Norge men det norske selskapet eies av NIO i Kina. Skal du bytte inn bilen din har de et samarbeid med «Byttebil.no».

DIGGER

Til slutt. Vi digger denne bilen. Det er fullstendig unødvendig å kjøpe en Tesla X til nesten det dobbelte av hva en NIO ES8 koster. Og samtidig synes vi rett og slett i denne NIOen er en bedre bil som de av dere som skal ha ny el-bil virkelig bør kikke nærmere på.

Powered by Labrador CMS