FORSKJELL: Bilen med sommerdekk har stoppet, mens den med piggfrie vinterdekk surfer videre
FORSKJELL: Bilen med sommerdekk har stoppet, mens den med piggfrie vinterdekk surfer videre

Piggfrie vinterdekk på sommerføre gir 8 meter lengre bremselengde i 80km/t

Publisert

Piggfrie vinterdekk på sommerføre gir åtte meter lengre bremselengde i 80km/t.

Mange skifter ikke fra piggfrie vinterdekk til sommerdekk, selv om forskjellen i bremselengde er dramatisk.

18,5 prosent av alle nordmenn har kjørt en hel sommer med piggfrie vinterdekk. Det kommer fram i en ny landsdekkende undersøkelse gjennomført av InFact på vegne av Continental Dekk Norge. Tallene var de samme i en tilsvarende undersøkelse gjort for tre år siden.

– Piggfrie vinterdekk om sommeren er fortsatt et like aktuelt tema, dessverre. 18,5 prosent er 18,5 prosent for mye, sier produktsjef hos Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.

Selskapet har gjort tester som har sett på forskjellen i bremselengde mellom sommerdekk og piggfrie vinterdekk om sommeren. I 80 kilometer i timen på våt asfalt var bremselengden i snitt åtte meter lengre med vinterdekkene.

– Disse åtte meterne kan være forskjellen på liv og død, og derfor har vi en rekke ganger hatt holdningskampanjer og gått ut med budskapet om hvor farlig det er å kjøre med piggfrie vinterdekk. Men vi ser at vi må fortsette å gå ut med dette budskapet hvert eneste år.

ANGE: Undersøkelsen viser at nær 20 prosent av bilene på veien ikke har riktige dekk for sesongen.
ANGE: Undersøkelsen viser at nær 20 prosent av bilene på veien ikke har riktige dekk for sesongen.

ULIKE EGENSKAPER

Problemet er at vinterdekkene er laget med tanke på kalde temperaturer, med en langt mykere gummiblanding som gjør dekkene mindre stabile når det er varmt. Et vinterdekk har også et grovere mønster med flere riller enn sommerdekk, slik at det er i stand til å tilpasse seg et ujevnt underlag. Et sommerdekk har riller som konstruert for å drenere vekk vann

– Det er helt sjokkerende hvor mange nordmenn som kjører hele sommeren på piggfrie vinterdekk, og det er svært farlig, sier Knudsen.

Det som gjør situasjonen ekstra skummel, er at biler med piggfrie vinterdekk vil ha store problemer med å stoppe i tide hvis bilen foran har sommerdekk og foretar en plutselig nedbremsing.

AKTSOMHETSPARAGRAFEN

Knudsen sier det ikke er forbudt å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren, men det mener han det bør bli.

– I dag har vi bare aktsomhetsparagrafen i vegtrafikkloven, paragraf 3, som gjør at man kan kreve at bilen skal være skodd etter forholdene. Etter vår mening er ikke dette nok, da vi vet hvor mange som kjører med piggfrie vinterdekk på sommeren og hvor farlig det er. Vi mener derfor det bør bli forbudt å kjøre med piggfrie vinterdekk, i likhet med piggdekk, om sommeren, sier Knudsen.

Powered by Labrador CMS